Table of Contents
W naszym wpisie na blogu z 12 marca 2020 r. po raz pierwszy omówiliśmy wykrywanie wycieków gazu za pomocą pojazdów i wskazaliśmy na szczególne cechy tego typu naziemnej kontroli zakopanych gazociągów.
W tym czasie nowe wersje norm DVGW G 465-1 (A) i G 465-4 (M) zostały opublikowane, po raz pierwszy zastała w nej uwzględniona kontrola pojazdów, a tym samym uznana za aktualną technikę.
Projekt badawczy DVGW dotyczący oceny nowych metod pomiarowych do inspekcji rurociągów w sieciach gazowych (EvaNeMeL), o którym wspomniano już w pierwszym wpisie na blogu, jest już zakończony, dlatego chcielibyśmy ponownie skupić się na tym temacie.
Nowe wyniki projektu badawczego EvaNeMeL
W ramach projektu zbadano i oceniono łącznie pięć systemów opartych na pojazdach, w tym nasz GasCar Laser HUNTER.
Wszystkie systemy działają zgodnie z zasadą wykrywania metanu TDLAS (ang. Tunable Diode Laser Absorption Spectroscopy). Metoda laserowa ma tę zaletę, że jest bardzo czuła przy określonej długości fali pomiarowej metanu (λ = 1,65 μm) i nie jest podatna na inne gazy w atmosferze, np. spaliny z innych samochodów.
Pięć systemów zostało ponownie podzielonych na dwie kategorie. Trzy z pięciu systemów, w tym nasz GasCar Laser HUNTER, spełniają aktualne przepisy G 465 DVGW. Współpracują z sondami zamontowanymi na całym przedniej części pojazdu, aby zasysać strumień gazu. Gaz jest analizowany przez urządzenie, które zwykle znajduje się z tyłu pojazdu, a wynik jest przesyłany do notebooka z określonym oprogramowaniem.
Struktura GasCar Laser HUNTER
![Aufbau des GasCars mit Laser HUNTER und Sondensystem](https://www.esders.pl/wp-content/uploads/2022/11/GasCar-Aufbau-Laser-HUNTER-1681x1040.jpg)
Pozostałe dwa systemy reprezentują nowe podejście i oprócz przepływu gazu rejestrują prędkość wiatru. Następnie oprogramowanie określa prawdopodobną pozycję wycieku na podstawie połączenia zmierzonych wartości. Systemy te nie są jeszcze objęte obowiązującymi przepisami DVGW.
Wszystkie systemy zostały porównane w różnych testach pomiarowych przy użyciu konwencjonalnego detektora gazu, który przeprowadził test z ręcznym urządzeniem pomiarowym i sondą dywanową, jako punkt odniesienia.
Dodatkowo przeprowadzono badania laboratoryjne czułości czujników, zakłóceń odczytów i obsługi urządzenia. Wyniki zostaną opublikowane w artykule technicznym w ewp na początku przyszłego roku.
Bez wglądu w wyniki badań można stwierdzić, że obawy wyrażone w poprzednim poście na blogu zostały zasadniczo potwierdzone. W praktyce oznacza to, że istnieją następujące ograniczenia w stosowaniu kontroli sieci rurociągów samochodami.
- Ze względu na większą prędkość, czas zasysania próbki gazu jest znacznie krótszy. Oznacza to, że w najgorszym przypadku wycieki mogą nie zostać wykryte.
- Szczególnie w przypadku powierzchni uszczelnionych gaz często ucieka tylko w jednym punkcie (np. w rynnie). W rezultacie jednorodny obłok gazu często nie tworzy się powyżej punktu wylotowego, znacznie utrudnia to detekcję.
- Pojazdy zaparkowane na poboczu drogi utrudniają prawidłową kontrolę. Części rurociągu, których nie można skontrolować, muszą zatem zostać skontrolowane później, przejeżdżając po nich ponownie lub metodami konwencjonalnymi.
![GasCar Laser HUNTER im Auto small-v2](https://www.esders.pl/wp-content/uploads/2022/11/GasCar_Laser_HUNTER_im_Auto_small-v2-1076x1040.jpg)
Podsumowanie
Podsumowując, kontrola zakopanych gazociągów za pomocą pojazdów może być użytecznym uzupełnieniem konwencjonalnej inspekcji, jeśli spełnione są określone warunki.
Obejmują one na przykład w miarę przejezdną trasę znajdującą się poza terenem zabudowanym, w celu uniknięcia problemu zaparkowanych samochodów i nadmiernego wiatru podczas kontroli.
Jedną z dużych zalet kontroli z użyciem pojazdu jest to, że można ją również przeprowadzić w nocy, co nie jest możliwe lub nie jest wykonywane przy tradycyjnej kontroli.
Ważny jest, również fakt, że projekt badawczy dostarcza przynajmniej ogólnej odpowiedzi na często zadawane pytanie o zalecaną prędkość kontroli. W zależności od sytuacji na drodze uznano, że odpowiednia jest prędkość od 15 km/h do 30 km/h.
Wyniki badania, w szczególności w odniesieniu do szczegółowych informacji na temat warunków użytkowania (np. prędkości kontroli) i wymagań dla techniki pomiarowej, mają służyć jako podstawa do rewizji istniejących norm G 465-1 (A) i G 465-4 (M).
Jednak nowa edycja tych dwóch zestawów zasad prawdopodobnie nie ukaże się przed końcem tego roku.